Medeniyet Şehirleri

Şam-ı Şerif

0

[Tefrika halinde yayınlanacak olan bu yazımızın aslı Arapça olup, orijinal metin yazının sonunda yer almaktadır.]

Cömertliğin ve cömertlerin şehri olan Şam şehri hakkında yazmaktan mutluluk duyuyorum.

Şam şehrinin doğasını, havasını, adet ve geleneklerinin; iyilik ve hayırsever halkının insanlar tarafından bilinmesi beni çok memnun ediyor.

Güzel şehrimiz hakkında size anlatacaklarımı dinleyin.
Ben Şam şehrinin kızıyım. Orada doğdum yetiştim okul ve kurslarında eğitim aldım. Unutulmayacak bir şehir olduğunu öğrendim.

Şam’ı bir kez ziyaret etmek unutulmaz olduğunu anlamak için yeterlidir. Öyle ki dünya şehirleri arasında güzellik kraliçesidir Şam. Dünya’nın farklı bölgelerinde belki de Şam’dan daha güzel daha çağdaş, teknolojik olarak daha çok gelişmişleri vardır fakat onu diğer şehirlerden ayıran unsur gizli ruhu ve hafif nemli meltemidir. Onu farklı kılan bir başka şey de yaseminine ait olan mis koku gibi, toprağının güzelliği ve verimliliğidir.

Şam muhteşemliği bir kez içmiş bir kimsenin asla unutamayacağı yıllanmış lezzetli Kolombiya kahvesine benzer.

Şam halkının doğası, yalnız saygılı kimselere saygı duyan, güçlü ve aynı zamanda iyi kalpli insanlardan meydana geliyor. Ayrıca küçük büyük, yaşı ve yönelimi her ne olursa olsun herkesi seven ruhu, halkı ayırt eden özelliklerden birisidir. Şam halkı kibar, yardımsever ve duyarlıdır.

Şam-ı Şerif İsmi

Osmanlıların hürmet bakımından verdikleri isim ve lakap olan Şam-ı Şerif, Dimaşk şehrini işaret ediyor ve Şam-ı Şerif onun birçok isminden yalnızca birisidir. Fakat çağlar boyunca onunla eşanlamlı olan isim Şam’dır.
Her ülkenin kendisini farklı kılan bir özelliği vardır ve Şam’ın da dünyanın hiçbir yerinde olmayan pek çok kendisine has özelliği vardır. Ve o Şam’dır ya da Arap olmayan Kafkas, Türk ve Türkmen gibi birçok Müslüman kardeşimizin vermekten hoşnut duyduğu Şam-ı Şerif ismidir.
Ve Şam yalnızca Dımaşk şehri değildir. Dımaşk büyük Şam topraklarının bir bölgesidir yalnızca. Şam’ın gerçek toprakları şu anda birkaç ülke (Suriye, Lübnan, Ürdün ve Filistin) arasında bulunuyor.

Ve İsra suresinin ilk ayeti kerimesinde indirildiği gibi bu topraklar mübarek topraklardır:
Bir gece, kendisine bazı âyetlerimizi gösterelim diye kulunu Mescid-i Harâm’dan çevresini mübarek kıldığımız Mescid-i Aksâ’ya götüren Allah eksikliklerden münezzehtir. O, gerçekten her şeyi işitmekte ve görmektedir.

Şam, ilim ve alimlerinin diyarıdır. Şam dünyanın incisi, özgür adamlarının kıblesi ve Hanif dininin sığınağı ve mabedidir. Sizden birisi Şam’ı özellikle de sözünü ettiğimiz cömertlik ve şeref şehri Dimaşk’ı ziyaret edebilirse onda birçok nitelik ve özellik bulacaktır.

İbn Ömer’den (r.a.) rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.s.) şöyle buyurdu: “Allah’ım bize Şam’ımızı mübarek kıl, Yemen’imizi mübarek kıl.

Evs bin Evs’den (r.a.) rivayete göre, Resûlullah (s.a.s.)şöyle buyurdu:
Dımaşk (Şam)’in doğusundaki beyaz minarenin yanına İsa b. Meryem (a.s.) inecek.

Şam derken, Cenâb-ı Hakk’ın ayetlerine bakan bir kimse, Şam’dan maksadın Fırat Nehri’nin kıyısından Akdeniz’e bağlı olan bölgelere kadar uzanan geniş alana verilen isim olduğunu görecektir. Ve bu alan bahsettiğimiz gibi (Filistin ,Lübnan, Ürdün ,Suriye ve biraz Arap Yarım Adasının Kuzeyini ve aynı şekilde Irak’ın eteklerini) içerir.

Ve bu Şam şehri fazileti bakımından birçok rütbeye sahiptir.
Bazıları faziletlidir bazıları daha da faziletlidir.
Şam’ın en faziletli yeri Filistin’dir ve Filistin’in en faziletli yeri Mescid-i Aksa’dır. Allah (c.c) de buyurduğu gibi;
çevresini mübarek kıldığımız
Yüce Allah onu mübarek kıldı ve çevresindekileri de mübarek kıldı ve bereketi yaydı öyle ki o sonradan yayılan bir fazilet noktasıdır.

Ve bu şüphesiz Cenab-ı Hakk’ın bu mübarek yere olan lütfudur.
Şam Müslümanların temeli, müminlerin temelidir.

Şam İsminin Kökeni Hakkındaki Bilgiler

Şam’ın isimlendirme nedeni hakkında fikir ayrılığına düşüldü.

Kimileri Hz. Nuh’un oğlu olan Sam ismine dayandığını ve Şam sözcüğüne evrildiğini düşünmektedir. Bu bazı Arapların söylemekte olduğudur.
Yemen Kabe’nin sağında ve Şam da kuzeyinde olduğu için Arap Yarımadası’nın kuzeyi olarak kabul edilmesinden dolayı verildiğini düşünen bazı ilim insanları vardır ve bütün bu ihtimaller mümkündür.

Yüce Allah’ ın şöyle buyurduğunu zikretmekte fayda var:
“Kutsal topraklara girin.” (Maide, 5/21)
Kastedilen Şam topraklarıdır.
“Yemin olsun incire zeytine ve Sîna dağına!” (Tin, 95/1-2)

Bazı tefsir alimleri incir ve zeytinin Filistin, Şam ve çevresi olduğunu iddia etti. Şam’da incir Filistin’de de zeytin ağaçları yetişmektedir. Aynı şekilde gıda tefsiri açısından ya da gerçekler açısından da bu söylemlere katılmıştır. Bazı bilim insanları da iki durumu birleştirmektedir. Bitkiler yetiştikleri toprakları işaret eder. Zeytin ve incirin yetişmesiyle bilinen Şam toprakları da iki söylemi birleştirmektedir.

Ve Allah daha iyi bilir ki bahsedilen Şam topraklarıdır. Çünkü ilk ayetin ardından adı geçen “Sîna Dağı” Hz. Musa’nın Allah ile konuştuğu dağdır. Ardından “Güvenli Belde” Mekke, Mescid-i Haram’dır.

Hz. peygamber efendimizin üç kez tekrar ettiği şu duası Şam’ı mukaddes kılmakta yetmektedir:

Allah’ım bize Şam’ımızı mübarek kıl.

(devam edecek)

شام شريف

يسعدني أن أكتب عن بلاد الشام بلاد الكرم والكرام

يسرني جدا” أن يعرف الناس ما هي بلاد الشام و كيف طبيعة جوها وكيف طقوسها وعاداتها ومن هم أهل الشام أهل الطيب والإحسان.

اسمعوا ماذا سأخبركم عن بلادنا الحلوة

أنا ابنة الشام ولدت فيها ونشأت فيها ودرست في مدارسها وجامعاتها ومعاهدها وعرفت أنها بلاد لا تنسى

من يزور الشام مره تكفي كي لا تنسى بالمرة
فهي ملكة جمال بلاد العالم
ربما يكون في البقاع ماهو أجمل منها و ربما يكون ما هو أكثر حضارة وتطورا وتكنولوجيا منها لكنه يميزها الروح الخفية والنسمة الندية

ويميزها أن لترابها طيب كما لياسمينها عبق وريح

هي الشام تشبه في روعتها القهوة اللذيذة الكولومبية المعتقة التي من شربها مره لا تغيب عن باله أبدا”

طبيعة الناس شعب طيب وجبار في الوقت نفسه و لا يحترم الا المحترم
يتميز الشعب بخفة الظل والروح المحببة للجميع الكبير والصغير وكل أحد مهما كان عمره واتجاهه

شعب الشام شعب متعاون حساس راق جدا
***

(شام شريف)
لقب و اسم أطلقه عليها العثمانيون تقديسا لها وهي إشاره لمدينة دمشق
و شام شريف أحد أسمائها الكثيرة أما الاسم المرادف لها على مر العصور فهو شام
لكل بلد ما يميزه وللشام الكثير من المميزات التي لا يعادلها أي مكان في الدنيا فهي الشام أو شام شريف كما يحلو لكثير تسميتها من إخواننا المسلمين غير العرب كالاتراك وأهل القوقاز والتركمان وغيرهم

والشام ليست دمشق فقط بل دمشق جزء من الشام الكبير ويحتوي على الكثير من المناطق أرض الشام الفعلية تقع حاليا بين عدة دول وهي ( سوريا _لبنان _الأردن وفلسطين )
وهي أراضي مباركة كما جاء في محكم التنزيل .. في الآية الكريمة رقم واحد في سورة الإسراء :

( سبحان الذي أسرى بعبده ليلا” من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى الذي باركنا حوله لنريه من آياتنا إنه هو السميع البصير)

الشام أرض العلم والعلماء الشام درة الدنيا وقبلة الرجال الأحرار وملاذ الدين الحنيف
لو قدر لأحدكم زيارة الشام وأخص بالذكر دمشق بلد الكرم والكرام لوجدتم فيها خصال عديدة
***

:عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال
:قال النبي صلى الله عليه وسلم
( اللهم بارك لنا في شامنا اللهم بارك لنا في يمننا)

:و عن أوس بن أوس الثقفي رضي الله عنه أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول

( ينزل عيسى بن مريم عليهما السلام عند المناره البيضاء شرقي دمشق)

بالنسبه للشام من نظر إلى النصوص في كلام الله عز وجل يجد أن المراد بالشام هي البقعة المتسعة التي تمتد من جهة نهر الفرات إلى ما يتعلق بالبحر المتوسط
ويدخل في هذا كما ذكرنا (فلسطين _لبنان _الاردن و سوريا و شيئا يسيرا” من شمال جزيرة العرب وكذلك أطراف العراق )
وهذه بلدة الشام لها من جهة فضلها مراتب متعددة
منها ماهو فاضل ومنها ما هو مفضول
أفضل بقاع الشام فلسطين وأفضل بقاع فلسطين هو المسجد الأقصى كما بينه الله سبحانه وتعالى بقوله
(….الذي باركنا حوله…..)
بارك الله تعالى فيه وبارك بما حوله فجعل البركه متعدية فهي نقطه الفضل ثم تتباعد بعد ذلك
وهذا طبعا لا شك من فضل الله تعالى على هذه البقعة المباركة
الشام قاعده المسلمين قاعده المؤمنين
****

الشام .. اختلف في سبب التسمية
منهم من قال نسبة لسام بن نوح فجعلت هذه (المهملة معجمة) ثم أصبحت شاما
وهذا قول بعض أهل العربية
وقيل نسبه لاعتبارها أنها شمال جزيرة العرب وذلك لأن اليمن يمين الكعبة والشام شمالها وهذا لبعض أهل العلم وكل الأمور محتملة
***

:جدير بالذكر أن الله تعالى قال
(ادخلوا الارض المقدسة)
المقصود بلاد الشام
( والتين والزيتون وطور سينين)
بعض المفسرين قالوا التين والزيتون فلسطين و دمشق وما حولها
دمشق منابت التين وكذلك في فلسطين منابت الزيتون
وجمهور العلماء من جهة تفسيرهم المأكولات
أو من جهة الحقيقة
و بعض العلماء يجمع بين الأمرين النبات إشارة الى منابته وهي الأرض المعروفة ينبت التين والزيتون هي من جهة الشام وهذا جمع بين القولين
والله أعلم أن الأرض هي المقصودة لأنه جاء بعدها وطور سينين الجبل الذي كلم موسى والبلد الأمين البلد الحرام المسجد الحرام

يكفيها الشام دعاء المصطفى (اللهم بارك لنا في شامنا ) وكررها ثلاثا

Gelin Yakın Olalım

Önceki içerik

Karanlık Ay

Sonraki içerik

Yorumlar

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

En Son Eklenenler

En Son Eklenenler

Arşiv